Kasvata näkyvyyttäsi LinkedInissä Houkuttele Headhunterit LinkedIn-profiiliisi

Haluatko, että LinkedIn-profiilisi on headhuntereiden löydettävissä? Tutustu muutamaan yleiseen ja yksinkertaiseen vinkkiin, joilla voit kasvattaa näkyvyyttäsi LinkedInissä.

Nämä vinkit perustuvat AS3:n viestintäasiantuntija Anne Thommesenin kymmenen vuoden kokemukseen LinkedInin parissa sekä hänen työhönsä johtotason työnhakijoiden parissa AS3:n executive-coachina.

Aloitetaan perusteista. Anne vannoo kolmen kulmakiven varaan LinkedIn-profiilien teossa:

Löydettävyys

Löydettävä profiili tarkoittaa sellaista profiilia, joka on kiinnostava LinkedInin hakukoneen silmissä. Profiili siis ilmestyy etusivulle hakutulosten kärkeen kun headhunter etsii LinkedInistä sinun kaltaistasi osaajaa. Tämä tarkoittaa, että profiilisi sisältää sellaisia avainsanoja, joilla ilmestyt oikeisiin hakuihin mukaan.

Linkedinin hakukone noudattaa tietynlaista algoritmia. Yleensä tällaiset algoritmit painottavat sanojen esiintymistä otsikoissa sekä sanojen esiintymiskertoja. On myös totta, että mitä aktiivisempi olet LinkedInissä ja mitä suurempi on verkostosi siellä, sitä parempana ehdokkaana hakukone pitää sinua.

Luettavuus

Luettava profiili on kiinnostava ihmisille. Siinä on substanssia ja se on tarttuva – lukija haluaa klikata profiiliisi, jatkaa lukemista ja lopulta tallentaa profiilisi.

uskottavuus

Uskottava LinkedIn-profiili kestää myös lähemmän tarkastelun. Se tarkoittaa, että profiilisi on ajantasainen. Toisaalta se tarkoittaa myös, että sinulla on konkreettisia esimerkkejä väitteidesi tueksi ja pystyt seisomaan sanojesi takana.

Luodaksesi mahdollisimman hyvän profiilin, sinun täytyy määritellä omat avainsanasi. Ne termit, joiden perusteella sinut löydetään hauissa. Anne Thommesen
Executive outplacement kuvituskuva Houkuttele Headhunterit LinkedIn profiiliisi

Nyt olemme valmiita siirtymään profiilisi kirjoittamiseen. Muistathan kääntää pois päivitykset, jotta koko verkostosi ei tiedä jokaisesta profiiliisi tekemästäsi muutoksesta. Vaihtoehtoisesti voit luonnostella profiilisi valmiiksi Wordissa.

Korosta osaamisiasi

On yleistä, että ihmiset kirjoittavat LinkedInin profiilin otsikkoon (laatikko nimesi alla) tittelinsä ja yrityksensä nimen. Työnhakijana hyödyt kuitenkin enemmän siitä, että korostat laatikossa osaamisalueitasi ja ammattitaitoasi.  Ennen kuin headhunter saapuu sivullesi, hän näkee pitkän listan hakutuloksia eli potentiaalisia kandidaatteja. Sinä haluat sekä näkyä ensimmäisellä sivulla hakutuloksissa että erottua muista hakijoista hyvällä otsikolla.

Sinulla on käytössäsi 120 merkkiä. Käytä ne kaikki, ja katso että mukaan mahtuu sekä sinun liiketoimintakenttäsi, ydinosaamisesi/avainsanasi että uraportaasi taso. Yksi esimerkki voisi olla:

Sales executive | B2B | Solution Selling | Customer Centric | Business Development | International | Customer Relations | General Management

Luodaksesi mahdollisimman hyvän profiilin, sinun täytyy määritellä omat avainsanasi: ne termit, jotka ovat tärkeimpiä, jotta löydät oikeanlaisen työn. Mainitse nämä avainsanat paitsi esittelytekstissä, myös uudestaan profiilissasi esimerkiksi työkokemuksen kohdalla. Pyri käyttämään avainsanoja erityisesti otsikoissa aina kun se on mahdollista siten, että profiilisi on kuitenkin johdonmukainen ja helppoa luettavaa.

Erotu joukosta – anna jotain itsestäsi

Näen paljon LinkedIn-profiileja, joissa ei ole tiivistelmää (Summary) lainkaan – ja se on sääli. Ensinnäkin, tiivistelmä on mahdollisuus mainita avainsanojasi ja näkyä entistä paremmin headhunterien hauissa. Toiseksi, siellä voit tuoda väriä profiiliisi ja siten tehdä siitä ainutlaatuisen muihin samoilla hakusanoilla löydettäviin profiileihin verrattuna. Tiivistelmätekstisi tulisi heijastella sinun persoonaasi ja tyyliäsi. Tekstin ensimmäinen lause on kaikkein tärkein. Jos se ei kiinnitä lukijan huomiota, hän ei lue pidemmälle.  

Voit kirjoittaa tekstin muodollisesti, esimerkiksi:

Sales Executive with customer focus, business acumen and international experience

I have xx years’ experience from international companies like xxx, xxx and xxx. Most recently I have been General Manager for xx-company in yy-country overseeing xxx…

Toiset taas valitsevat persoonallisemman lähestymistavan:

Back in the schoolyard I was the one to drive the hardest bargain when swapping football cards, and I always came out with the best collection. I have been fine tuning and practising my negotiation talent ever since, most recently as Sales Director in xx-company, where I have landed the top 10 customer accounts.

Voit myös napata lukijan huomion terävillä ammatillisilla näkemyksilläsi:

I believe that people buy from people, and that the greatest talents in Sales are the ones who can build relations and actually understand the customers. I have successfully used my recipe for excellent customer relations in companies like xxx.

Ole leikkisä ja kokeile, mutta valitse kuitenkin lopuksi yksi punainen lanka, jota koko tiivistelmäsi noudattaa. Muista myös sisällyttää tiivistelmään avainsanasi. Luetuta lopuksi teksti myös muilla ja testaa siten sen toimivuutta.

Kirjoittanut: Anne Thommesen, Communications Advisor, AS3 Executive, Viestinäyritys Geraden omistaja.  

OTA YHTEYTTÄ!

Kerro meille tietosi, niin olemme yhteydessä mahdollisimman pian!